onsdag 22 april 2015

Sålt McDonalds, införskaffade mera Dow Chemical

Sålde bort mina McDonalds aktier: innehade en liten post köpt cirka 2008-2009, vilket betyder att dom gått upp nästan 100%. Tyvärr var det ett av mina första aktieköp och det kändes smart att köpa poster för endast några tusen kronor - i efterhand skulle det ha varit bättre att slå till med lite mer pengar. Skälet varför jag sålde bort mina McD (hade bra YoC) är att jag är lite osäker på om McD kan längre växa och öka sin utdelning på samma sätt som dom gjort tidigare: det känns inte helt säkert nu, så beslöt mig för att sälja bort dem.

Pengarna flyttade jag genast in i Dow Chemicals: har försökt köra en discounted cash flow beräkning med 9% discount rate och endast 3% ökning i cashflow. Får då ut ett värde på 55$/aktie, och mitt snittpris hamnar på 50$ vilket ger mig en liten säkerhetsmarginal. Utdelningen är på helt ok på 3.35%, men ingen ökning att vänta på ett halvår (Dow är med på contenderslistan med 5 år i rad av ökningar). Imorgon är det resultatdags för Dow, får se hur det går.

Tanken är också att eventuellt lite minska på mängden korgar som jag har mina ägg i, har nästan 30 st aktier - många fler behöver det inte bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar