söndag 31 januari 2016

Januari: ökat i flertal amerikanska aktier, små nya positioner i ABB och Skanska

Var lite för tidigt ute denhär månaden med mina inköp, kurserna sjönk nästan genast efter att jag ökat. Spred ut köpen, små ökningar (runt 2-3 tkr/st) blev det - Nordnets nya låga priser gör att man kan försöka "DRIP" typ. Ökningarna var:

 - Några stycken Cummins för 85.12$ - snittar ner priset svagt, 4 stjärnor Morningstar osv.
 - Några stycken Emerson Electric för 43.53$ - tyckte inte jag hittade något annat billigt och ville lite öka positionen
- Några stycken Royal Bank of Canada för 49.23$ - har faktiskt inte beräknat intervallen för denna aktie, men en av dom få större bankerna som har bra direktutdelning och känns stabil. Behöver lite finanssektor också i portföljen.
- Några stycken STAG för 17.04$ - försökte få ner inköpspriset lite, kul med utdelning månadsvis. Börjar bli lite stor position, så vet inte om jag ökar så mycket mer.
 - Några stycken Starwood för 19.84$ - utdelningen är väldigt bra, och en del av inköpet finansierades av utdelningarna från förra köpet.

Nya positioner:
 - ABB: jag hade i tiderna satt en köp-riktkurs på 150 kr för denna aktie, kommer inte ihåg motiveringen där men en fin direktavkastning på över 4,2% och års lägsta: öppnade en väldigt liten position på 141,3kr
 - Skanska: lite samma grej: hade satt köpkurs på 160 kr och utdelning över 4,2% - öppnade en position på 155,6kr

Jag gick igenom båda bolagen snabbt och hittade inget jätte-oroväckande, så beslöt mig för att köra på dom riktkurserna jag satt tidigare. Lite problematiskt att jag har alltför stor exponering mot andra valutor (närmast USD), borde hitta fler attraktiva svenska aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar