lördag 18 februari 2017

Belånat portföljen (igen) och ökat i flertal aktier

Kreditkort (belåning av portfölj)


Då har jag igen belånat portföljen på runt 90t kr. Tankarna var att eftersom min portfölj är över en miljon nu så kan jag försöka belåna runt 10% i högutdelande aktier, och då Nordnets superlån landar på 0.99% nu ska utdelningarna täcka räntan + lite mer. Såklart blir det lite nervöst om aktierna dyker, men belåningen borde vara hanterbar. Inköpen var inte bara högutdelande (jämnade ut portföljen), men som min egen "pant" mot lånet tänker jag Frontier Communications, WP Carey och Starwood Property aktierna.

Inköpen skedde i slutet av januari/början av februari, men lathet att skriva ner är något jag är riktigt duktig på. I korthet så blev det


  • Gilead Sciences på en kurs av 71.98$ - här finns det stor risk för "value trap", men dom har ett års tid på sig att få ökat värdet närmare min nuvarande riktkurs på 82$ (köper alltså aktier med två års sikt).
  • Affilated Managers Group på 145.67$ - målkurs runt 175$ då jag ökade, börjar närma sig säljpris.
  • Frontier Communictations på 3.49$ - har som målkurs 5$ men får kanske räkna om.
  • VF Corp på 49.37$ då dom dök efter rapporten
  • Starwood Properties på 22.69$ - dyrt men då positionen var så liten tänkte jag att antingen öka eller sälja, och direktavkastningen var för lockande.
  • Hanesbrand Inc på 19.64$ - dom dök också på rapporten, tror dom ska över 30


Och så här lite i efterskott är det ganska +/- i dom som jag ökat: AMG har gått bra, medan då Gilead och Frontier inte gjort det - men Frontiers utdelning täcker en del av tappet. Tyvärr är Frontier snart min största position, så tror inte jag vill öka mer i dem fast dom går ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar