onsdag 19 augusti 2015

Sålt Konecranes och Citycon, köpt lite Royal Bank of Canada

Jag har sålt bort en stor del av mina finska aktier: Citycon sålde jag främst bort för att jag inte riktigt sett någon utveckling där (seglat mellan 2.5€ och 3€) och dom har stora nyteckningar - utdelningen har dock varit ok. Gjorde en ok vinst, runt 10%/år.

Råkade vara inne på min aktiedepå för att leta efter något att köpa, och såg att Konecranes rusat iväg över 22% en dag. Kollade lite upp skälet, och det var ett uppköp av ett amerikanskt bolag. Bolagsuppköp brukar vara lite sådär, och var säker på att jag skulle hitta något bättre istället så sålde bort aktierna för 34,35€ - inköpspriset var 24.45€, två utdelningar för 1.05€ har också kommit så ca 50% vinst på två år: synd att man inte gick in med mera pengar.

Tyvärr så har jag inte riktigt hittat något att köpa, och det ser ut som om börskurserna skulle sjunka lite. Har tidigare köpt Royal Bank of Canada (RY), och då nu kursen sjunkit så ökade jag på med 17 st för 57.85€. Sitter nu och hoppas att börsen ska gå ner lite så att man kunde plocka upp aktier till ett bra pris, är lite sugen på NCC då dom delar ut två gånger/år men vill ha ner värderingen lite till (tror jag). Castellum vore inte heller fel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar