lördag 12 mars 2016

Ändring i strategin - leta 100-taggare

Har tidigare försökt vara endast "dividend growth investor", och letat efter stora, säkra bolag med stabil utdelningstillväxt till bra priser. Tror fortfarande det är en bra taktik för någorlunda säker värdeökning + ökade inkomster: så ca 75% (50-75%) kommer jag fortfarande att ha i ett någorlunda stort antal utdelningsaktier. Skälet till ett stort antal är att dessa är stora och stabila bolag, som inte kräver så noggrann bevakning eftersom jag försöker köpa in dem förmånligt (begränsad nedsida) + om en eller två kapar utdelningen så är det inte katastrof (dvs äggen är inte alla i en korg).

Men genom att investera på detta sätt så fast jag får in en eller två "fullträffar" där aktierna stiger så har det inte så stor inverkan på portföljen som helhet. Redan i Peter Lynch böcker stötte jag på iden om att leta 10-taggare, men efter att nu ha läst Guy Spiers "Education of a value investor", Christoph Mayers "100 baggers" samt påbörjat både John Neffs "John Neff on investing" och Mornish Pabral's "Dhando Investor" beslöt jag mig för att också börja försöka köpa "billiga" aktier. Portföljen är redan ca 750t kr så om jag allokerar 50-100t kr i ett fåtal (5-10 max) billiga aktier (t.ex. Iconix tidigare) så kan jag om något av dessa sticker iväg få en påverkan på portföljen, samtidigt som nedsidan är begränsad.

Att leta efter bra utdelningsaktier tog ändå ganska mycket tid eftersom jag försökte läsa 10k + senaste conference call så att leta ett fåtal bra aktier borde inte ta så mycket mera tid. Enligt "100 baggers" så är det viktigt med ROA och ROE under ett flertal år, samt då också att man behåller aktierna i en lång tid så länge fundamentalen inte ändras. Uppföljning är dock viktigt, ibland kan aktierna förlora 50% men så länge fundamenten inte ändrats ska man hålla i dem. Igen i John Neffs bok påpekas att man nästan alltid kan hitta billiga aktier med lågt pe-värde, och då dessa korrigerats kan man sälja aktierna för en bra slant. Får se hur dethär slutar, utdelningsstrategin har åtminstone gett en ökande inkomst via utdelningar som motiverat sparandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar