tisdag 9 augusti 2016

Inköp Gilead Sciences, Norwegian Cruise Line Holdings och Valeant Pharmaceuticals

Några inköp jag gjort under senare tid samt målpris:


  • Gilead Sciences. Starkt kassaflöde, men heptatitmedicinerna säljer inte så mycket längre. Med sin kassa tror jag att dom kommer att kunna köpa upp något annat företag eller så blir dom uppköpta. Kan också vara en sk "value trap", dvs har inte hänt något på ett par år. Har utdelning på 2%, GAV är 85.5$ med målpriset 110$
  • Norwegian Cruise Line Holdings. Geografiskt någorlunda diversifierat rederi, som jag tyckte var undervärderat iom att dom trodde på 5$/aktie vinst själva år 2017. Brexit borde inte ha påverkat dem så mycket, men nu tycks amerikanska marknaden lite ha sviktat för dem också. Idag nere närmare 10%, så värdeökningen jag fått har försvunnit. GAV: 38.9$, målpriset var 61$ men får nog skruva ner det.
  • Valeant Pharmaceuticals. Hade samlat på sig en massa skulder, men äger bla. Bausch & Lomb kontaktlinserna. Aktien hade sjunkit närmare 90% på 2 år, men obligationerna har inte sjunkit - så obligationsmarknaden tycks se att dom klarar av att betala skulderna, fast utdelning el dyl blir det nog inte på flera år. Aktien varit under 21$ men förra veckan, men idag upp 20%. GAV själv på 23$, målpris 68$ - men här finns det chans att skruva upp målpriset.

Rejäla svängningar i portföljen nu efter nya "värde"-strategin - vet inte om det riktigt är värde-aktier jag plockat in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar