söndag 14 juni 2015

Belåning av aktieportföljen

Kreditkort (belåning av portfölj)

Efter mycket funderande beslöt jag mig för att aktivera belåning både på min ISK och KF vid Nordnet. Många skriver att man inte ska belåna sin aktieportfölj, men samtidigt kan man med belåning korta tiden till ekonomisk frihet och Aktiestinsen körde också ganska stor belåning i tiderna. Eftersom belåning är lite som en motorsåg (väldigt bra verktyg i händerna på någon som kan hantera den, medan en oerfaren kan skada sig rejält) så tänker jag ta det lugnt och hålla belåningsgraden under 10% av portföljvärdet. Eftersom portföljen inte är i miljoner så är det en bra fråga om det är värt mödan, men det är (hoppeligen) lätthanterbart och många bäckar små...

Eftersom min portfölj är splittad runt hälften Avanza ,hälften Nordnet (tänkte flytta över allt till Avanza, men knockoutlånet och nu dom nya priserna gör nog så att jag tvärtom ökar hos Nordnet) gör redan en begränsning, och sedan för att få bästa knockoutlånet (0.99% ränta nu) så får man max belåna 40% av belåningsvärdet på portföljen + en aktie får högst vara 20% av portföljen. Belåningsvärdet igen beräknas lite varierande aktie för aktie, men 30-70% av värdet på aktien kan användas för belåning. Summa sumarum ger dethär upplägget möjlighet för mig att låna väldigt nära 10% av mitt portföljvärde till knockoutlånets bästa pris.

Min plan är att använda mig av en "hybrid" av ränta-på-ränta effekten: det bästa vore att ta belåningen och investera dom för att sedan få en stigande ränta på ränta, men jag tänker försöka göra så att den aktiens utdelning, som köps på belåning, används helt till återbetalning av lånet + hälften av alla andra utdelningar, och då belåningen igen är låg så ökar jag den. Mitt mål är annars också att ha högutdelande aktier, så "belåningsvinsten" kan enkelt ses som arbitraget mellan räntan och utdelningen.

I ISK:et har jag närmast svenska aktier, och preferensaktierna har en bra utdelningspolicy. Hade redan i portföljen SAS preferenser, men köpte in Alm Equity samt Volati preferensaktier. Volati ger ingen belåning nu, och vet inte än om jag säljer bort preferensaktierna om räntorna börjar stiga: fast inlåningsräntan är 1% och jag får runt 8% på investerat kapital så arbitraget är ok fast värdet skulle sjunka på preferenserna. Ett annat problem är att jag tyckt att börsen varit  dyr, så jag har kanske onödigt stor andel preferensaktier totalt sett.

I KF har jag igen närmast utländska aktier pga att man kan få tillbaka (en del) av skatten man betalar på utdelningar. Här blev inköpen W.P. Carney och Digital Realty Trust, som båda har kommit ner sedan högsta nivåerna och jag tycker dom är ok värderade. Arbitraget här är runt 4% (utdelning 5%, ränta 1%) men utdelningarna borde stiga + det finns en chans till värdeökning också.

Risker: i KF är valutan en risk, men annars är den största risken en börskrasch vilket skulle leda till att räntan för belåningen höjs till 4-5% eftersom jag inte uppfyller kraven för dom bästa villkoren på knockoutlånet - men samtidigt borde utdelningarna fortsätta så min möjliga vinst med belåningen är den som jag "förlorar". Vi får se hur det går, inga stora vinster på kommande men troligtvis inga stora förluster heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar