söndag 21 juni 2015

SQM - sälja, köpa mera eller hålla position?

Det går inte så bra för SQM i portföljen, -25% visar det på och varit handelsstopp förra veckan. Jag använde mig av lite Google Translate för att kolla upp vad som är på gång i den spanskatalande pressen, och det ser ut som om Chile's stat tycker att kontrakten som är gjorda för 20 år sedan inte är tillräckligt bra pga litium kommer att börja gå åt.

En analytiker hade skrivit en ganska bra artikel med lite riktvärden också: högst otroligt vore att kontraktet skulle sägas upp, och i sådant fall vore värdet på SQM runt 12$/aktie. Det mest troliga är att Corfo kommer att lyckas kräva bättre villkor och rättsprocessen fortsätter in åtminstone på år 2016 (kanske t.om. längre), och gissningen är att beroende på villkoren så är motiverat värde runt 28-29$/aktie. Ifall rättsprocessen skulle avslutas nu och driften fortsätta på samma sätt som nu så skulle motiverat värde kunna uppgå till runt 40+$/aktie - men det är t.om. mindre troligt än kontraktet blir uppsagt.

Den 9 juli är det dags för nästa rättegång, och då kommer det ut mera information. Jag väljer att avvakta tills dess med nuvarande nivåer runt 16-17$ - om det sjunker till 12$ så kommer jag att öka smått, om det stiger till över 20$ så kommer jag att minska positionen lite. Politiska saker är svåra, annars skulle dethär vara ett bra ögonblick att öka på innehavet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar