lördag 13 juni 2015

Nordnet sänkte priserna

Jag har precis aktiverat knockoutlånen på både min isk och kf hos Nordnet, så det var en positiv överraskning att dom också sänker priset rejält. Prislistan för Norden ser ut som Avanzas ganska långt, men i Usa och Xetra (Tyskland) har priserna gått ner - har faktiskt funderat på varför speciellt USAs priser har hållits på samma nivå fast priserna i Norden gått ner tidigare i omgångar.

Jag fick "Liten" som nivå, men eftersom jag handlar med ganska små summor (försöker sätta undan en del pengar från lönen och köpa utdelningsaktier så det blir runt 5000-10 000kr/handel normalt) så kollade jag att Mini är rätt nivå för mig: för svenska aktier blir Liten billigare vid 15600kr/handel, medan för handel på USA-börsen är gränsen 19600kr. Jag tror jag fick Liten pga att jag har handlat en del i USA, och då kostnaderna var 12.95$/handel (dvs runt 100kr) så sparade man upp och gjorde köp för över 10000kr så att kostnaden hamnade runt 1%.

En av dom största fördelarna för mig med det sänkta courtaget är också att jag kan nästan månadsspara i aktier i Usa utan att det blir för dyrt nu: ca 100kr/handel var för dyrt för små köp på runt 5000kr, men 29kr/handel är hanterbart. Nu är det bara att vänta och se om Avanza kommer med ett motdrag, fast jag tror Nordnet är bättre för mig nu eftersom deras knockoutlån är väldigt förmånligt: Avanzas motsvarandes krav uppfyller jag tyvärr inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar