lördag 4 juli 2015

Inköp lite Investor och Bonheur

Jag gjorde dessa inköp i mitten av Juni redan, men hann först nu skriva ner dem:

Enklaste sättet att sänka belåningsgraden på ISK-portföljen är att investera mera: äger för ögonblicket inga investmentbolag eftersom jag tyckt att dom varit lite dyra, men priserna har sjunkit sedan mars ganska rejält. Fastnade till slut för Investor, fast det mera är värdeökning än utdelning som gäller. Snittpriset hamnade på 312kr, vilket tycker jag att var ett bra pris med tanke på att då insiders handlat i slutet av Maj/början av Juni har dom betalt runt 320-330kr. Det blev bara en liten pott, men med ett belåningsvärde på 85% kom jag ganska bra under gränsen för max belåningsvärdet i portföljen, så en nedgång vore bra för att kunna köpa mer.

Pengarna brände lite, så beslöt mig också på KF sidan att köpa in lite mer Bonheur - Bonheur är mitt försök till en sk "value play". Lundaluppen har skrivit bra analyser om det (nu har Projectedflow räknat på tradevenue ut att delarna ev kunde vara värt 87 nok) och jag personligen tycker nuvarande värdering är lågt - tror åtminstone på runt 80 nok som riktigt pris, och höjda utdelningar i framtiden. Aktien hade också fallit från mitt första inköp på 66 nok i Maj, så köpte på mig en liten post för snittpriset 56 nok. Efter det så gick dom ut med pressmeddelande om att dom sålt av/frigjort kapital i vindkraft i Storbritannien, aktien gick upp - tyvärr var den andra posten mindre (runt 5000 skr) medan den första var på 10000kr så med valutaändringar samt utdelning är jag nu lite på vinst.

Totalt så lyckades jag med nyinvesteringarna hålla min portfölj på 0-nivå i Juni (dvs gick back, men pengarna flyttade från lön uppvägde värdeminskningen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar