lördag 25 juli 2015

SQM - dags att kapa förlusterna tror jag

Det var slut på semestern, och snart dags för jobb igen. Men har hunnit med ett par inköp, men först dags att summera SQM grejen: träff framför domaren var den 9 juli, och domaren föreslog en engångsersättning 17.1 miljoner dollar samt att kontraktet skulle få löpa ut (i Januari hade Corfo krävt 18+17 miljoner dollar) men det gick inte Corfo med på. Från artikeln förstod jag (kör alltså med Google Translate för spanska artiklar) att kontraktet som SQM och Corfo gjort 1993 säger att SQM betalar 15 000 dollar / år + 1.8% av vinsten på försäljningen. Corfo säger alltså att bl.a. har SQM fifflat så att försäljningsvinsten varit för liten osv, men jag tycker själv att 15 000 dollar / år för områdena i hyra är nästan stöld, och jag tror det är här skon klämmer.

Och för att göra det bättre så stötte jag på en artikel (http://www.portalminero.com/pages/viewpage.action?pageId=99718528) där det sägs att "Chamber of Deputies" ska lämna in en skrivelse till Chiles president Michelle Bechelet och be henne ge instruktioner åt Corfo att gå igenom kontrakten med SQM och Rockwood gällande litium-fynden. Aktien dök på den nyheten troligtvis, och det ser i mitt tycke klart ut att politikerna nu försöker komma åt avtalen  (="nationalisera" litium och andra mineraler) pga att dom är alltför förmånliga för företagen och pengarna rinner ut ur landet till investerare. Ska se om aktien lite återhämtar sig, men det är nog dags att kapa förlusterna (hamnar på runt 35%, dvs -4500kr).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar