torsdag 30 juli 2015

Öppnat position i Stag Industrial Inc, sålt SQM och Seadrill

Först dom "dåliga" nyheterna: jag sålde bort Seadrill eftersom jag tror jag får bättre utdelning annanstans, fast jag anser att Seadrill är undervärderat nu och kan vara märkbart högre efter två år. Felet jag gjorde var "chasing the yield", utdelningen var hög och VD sa att utdelningarna är säkra. Det var helt rätt att kapa utdelningen för att få en bättre finansiell ställning, men på samma sätt borde jag ha följt råden "när ska man sälja utdelningsaktier" och ha sålt bort genast. Seadrill har studsat fram och tillbaka, och såklart lyckades jag sälja lågt - efter försäljningen har den nu stigit nästa 10%. Back gick jag nästan 50% och i kronor nästan 10 lax, så ganska mycket - men hoppas jag lärt mig båda sakerna nu (jaga utdelning & sälja då utdelningen kapas).

SQM sålde jag också bort då den steg lite, back där ca -35% men "bara" 4350 kr eftersom jag ansåg det var en spekulation och inte gick in så stort. Inte vinst varje gång här.

Sedan så öppnade jag en position i Stag Industrial Inc - efter rapporten dök den över 10%, och Brad Thomas skrev på SA att den är nu väldigt lågt värderar. Läste igenom hans artikel (länk), kollade Earnings Call transkriptet och historiska priserna: Stag är i mitt tycke billigt (jämfört med t.ex. Realty Income) och ger utdelning varje månad, så köpte en position för 19.05$/st. Kul med utdelning varje månad också, borde kanske ha köpt en större position så det kom in mer pengar?

Näst hoppas jag hitta en svensk (utdelnings)-aktie som är billigt värderad, lite för mycket dollar i portföljen nu: har lite tittat på t.ex. NCC, men den skulle gärna få komma ner lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar