lördag 17 oktober 2015

Belåning av portföljen - 4 månader senare

Belånade mina Nordnetportföljer i slutet av juni med Nordnets värdepappersbelåning (knockout-lånet) eftersom ränta på nivå1 är bara 0.99% och för att uppnå den nivån så kan du inte belåna så mycket.

- mot min ISK lyfte jag 29140 kr i lån som jag köpte preffar i Alm Equity, SAS och Volanti för. Värdet på preffarna har sjunkit 670kr samt ränta på 78kr - men har fått 820kr i utdelning så 72kr på vinst.

 - mot min KF lyfte jag 39893 kr och köpte DLR, STAG samt WPC. Där har jag en kursvinst på 300kr, utdelning på 430kr men 116kr i ränta - så en vinst på 614kr.

Totalt är alltså belåningen på plus 700kr (1%), så inga stora pengar. Största fördelen har kanske varit att jag kunnat köpa in aktier genast (tidigare måste jag vänta tills pengarna kom in på kontot). Jag kunde lyfta mera lån på KF kontot, men eftersom marknaden lever lite för mycket så försöker jag istället lite minska ner belåningen för att ha lite krut vid en kurskorrigering / inte hamna på högre ränta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar