fredag 16 oktober 2015

Walmart - inget köp (än), utan lite tveksam

Walmart är nere på nivåer den hade senaste i maj-2012 (under 60$), har en utdelning på runt 3.3% men ändå är jag lite tveksam:

 - Utdelningsnivån har gått från runt 30% 2010 till runt 40% 2015 (morningstar.com)
 - Genomsnitts-utdelningsnivån har ökat med 10,36% senaste 5 åren, men från förra året var ökningen 2.08% (1.92$ till 1.96$) samt före det 2.13% (1.88$ till 1.92$)
 - Medel-utdelningsnivån senaste 5 åren har varit som lägst 2.18% (2.05% år 2012) samt som högst 2.69% (2.86% år 2011) dvs det är spannet Walmart brukar röra sig inom
 - Walmart kommer att investera i sin e-handel, mindre "närbutiker" samt höjda minimilöner
 - Walmart själv säger att investeringarna kommer att göra att resultat går ner mellan 6-12% år 2017
 - Morningstar ger dem 5 stjärnor

Det finns mycket som talar för att köpa Walmart: företaget är stort, gör bra med vinst, har en låg utdelningsnivå (40%) samt mycket högre utdelning än normalt. Men å andra sidan har utdelningen ökat väldigt sakta senaste två åren, och pga investeringarna som görs tror jag ökningen kommer att hålla samma nivå dom två följande åren. Jag försöker få 8% värdeökning / år, och eftersom utdelningen är 3.3% så betyder det att jag tror att aktien skulle öka 4.7%/år i värde. Jag tror jag vill ha 3.5% i utdelning dvs hoppas på en kurs på 56$ eller lägre - fast aktien kan sticka iväg uppåt också, nuvarande nivåer är som mycket under "normala" nivåer för Walmart.

Så inget köp nu, utan avvaktar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar