lördag 11 mars 2017

5 år till ekonomisk frihet?

Ett hopp i det okända


Har suttit å läst lite på Mr Money Mustache, läste ganska mycket av honom i tiderna men har så att säga "lost my ways". Jag har ändå fortsatt sätta undan lite pengar hela tiden, och pga dödsfall i släkten (och då arv) så har jag närmare 2.5 miljoner som jag kunde investera. Om jag stramade åt plånboken (vilket jag faktiskt tänker försöka göra) och skulle lyckas klara av 7% avkastning så kunde jag vara upp i 5 miljoner om ganska precis 5 år. Med 4% regeln så kunde jag ta ut runt 16 500 kr/månad (motsvarar en lön på 23t kr), vilket borde täcka mina levnadskostnader och lämna lite över.

Väldigt tight skulle det bli, och så har jag helt skippat att isk/kf också har schablonskatt. Men en intressant tanke, och jag tror mitt kapital börjar bli så stort att jag kan få snöbollen i rullning: men med felaktiga investeringar så rullar det fort utför också... Jag tror också som MMM att jag inte skulle bli helt utan inkomst, snarare skulle man mera välja vad man gör.  För inspiration satte jag upp en tabell åt mig hur mycket jag ska sparar & hur placeringarna borde utvecklas, efter ett år brukar en sådan vara trevlig att titta på bara man fyllt i den under tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar