söndag 19 mars 2017

Att bli miljonär blir man 100 kr åt gången

Spargris - spara pengar


Lite lustigt att jag stötte på DI's artikel "Så sparar du ihop 100 000 kronor" (http://www.di.se/nyheter/sa-sparar-du-ihop-100000-kronor/) precis efter att jag läste Mr Money Mustache's "A Millionare is made ten bucks at time" (http://www.mrmoneymustache.com/2011/08/01/a-millionaire-is-made-ten-bucks-at-a-time/) samt sitter och räknar här på avkastningen av en miljon. Väldigt förenklat så om du får in 7% avkastning på en mille så blir det under 6t kr / månad (som du sedan ska räkna av skatt från), medan då genom att börja köra mera matlåda på jobbet kan man spara runt 1500kr / månad (försöker lite tänka Mr. MMM sätt - lunch fredagar på jobbet osv, inte helt matlåda). Dvs matlåda 3-4 dagar/vecka motsvarar avkastningen på 250 000kr, och sen då man tänker på allt annat man köper som man inte kanske behöver (fika på stan, en Loka är gott då man är törstig osv) så visst blir det pengar.

Kanske man lite förlorat respekt för pengar då man tycker det är ok att betala 100kr / lunch? Visst tittar jag på priser i butiker på mat, jämför priser på dyrare inköp från nätet osv, men lunchen har jag inte ifrågasatt tidigare. Och ja: det är lättare att spara in en hundring än att tjäna en till (på börsen då), så får nog lite börja spara efter mina "inte så lyckade aktieköp".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar