söndag 19 mars 2017

Sålt: Frontier samt E.ON - ökat i flertal aktier.

Då var det dags att städa lite mer i portföljen, och då sådana som inte går så bra. Typ vårstädning, bort med ogräset.

Börskurva


Först ut var Frontier Communications. Reverse split på kommande, stort skuldberg samt oförändrad utdelning. Något får mig att bli lite orolig: om dom hade kapat utdelningen och fokuserat lite på att betala av skulden hade jag suttit kvar, men nu håller jag med en SeekingAlpha skribent som tror ledningen försöker få dom sista bonusarna ut. Frontier Communictations är i kronor räknat min största förlust någonsin (närmare 20t kr, -26%) pga jag hade full position och trodde jag kunde ha dem som en utdelningspelare i min portfölj. Lärdomen här är att man verkligen måste se upp med skuldsatta bolag - och jag skulle inte vara förvånad om Frontier nu rusar, brukar gå lite så då jag säljer av. Sålde av på 2.5$ exact, jag tror dom borde vara värda närmare 3$ men jag kan tänka mig att dom går ner till 2$ före reverse split och sedan då fortsätter sjunka. Sedan finns det också en preferensaktie som konverteras till mera Frontier-aktier, bra att hålla ögonen på den också.

Näst ut var E.ON: dom gjorde en rejäl förlust (igen), och jag blev lite tveksam eftersom dom är lite svåra att följa upp. Här gjorde jag faktiskt en vinst på 10% på 5 månader, så helt ok - men om jag sålt tidigare hade jag gjort 20-30%, och säljkurs var 7.24$ - nu är ADR:n uppe på 7.58$. Inte alltid jag förstår mig på Mr. Market (känner t.om ibland att det är väldigt sällan).

Med pengarna ökade jag i Compass Minerals (som sjunkit sedan jag köpte dem, borde ha köpt vid 70$ nivån från början), Omega Healthcare Investors, L-Brands och Gilead Sciences. Gilead var i valet och kvalet: sälja eller öka, blev öka men ska läsa på lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar