onsdag 1 mars 2017

Inköp Compass Minerals (miss)

Det är bra med säkerhetsmarginal och att försöka kalkylera värden osv, men om man inte kan använda räknemaskinen så blir resultat inte så bra. Jag har tittat en stund på Compass Minerals International och dom verkar ha en väldigt bra saltgruva samt kunna tillverka gödsel förmånligt. Pga milda vintrar i USA samt då styrkan av dollar har dom inte ökat resultaten så mycket på några år, men utdelningen är hög och säker i mitt tycke.

Som målpris satte jag 87$, och med en säkerhetsmarginal på 20% fick jag inköpspriset till 75$. Krhm - jag hade tydligen var inne i kalkylbladet och skrivit in 75$ på inköpspriset för då jag knappar in det på nytt får jag 69.6$. Som pricken på i:t beslöt jag mig för att köpa in den på 75.95$ ("så liten skillnad jämfört med 75$") så det blev också fel, för otålig. Får se om det kostar mig eller går bra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar