lördag 11 mars 2017

Sålt The Buckle samt Valeant Pharmaceuticals

Ja då blev det dags att bita i det sura äpplet: har sålt bort både The Buckle samt Valeant Pharmaceuticals med duktiga minusmärken.

Först då The Buckle: hittade dom via Magicformulainvesting, analyserade att dom är undervärderade och satte en för hög målkurs. Inköpspris 29.09$/st, aktien gick upp genast ca 10% och då ännu kronan rasade mot dollaren fick jag en trevlig medvind från den. Aktien var och nosade på 33-34$, men den skulle till 40$ trodde jag. Sedan började det gå riktigt, riktigt dåligt för Buckle, men jag trodde ledningen skulle vidta åtgärder: sålde av på 17.95$ och då inklusive utdelningar, valutaförändringar osv gick jag back 30%. Företaget har fortfarande bra finansiellt läge, men måste hitta på något för att få fart på försäljningen och jag tycker inte ledningen agerar. Aktien var den minsta posten i min portfölj, och då jag nu försöker minska antalet innehav var valet att antigen öka eller sälja bort. Jag tror Buckle har svåra tider framför sig, och valde då att sälja av.

Sedan då min andra till minsta post, samt något som jag som en chansning - fast då en "säker" sådan: Valeant Pharmaceuticals, VRX. Första inköp på 23$, aktien gick upp till över 30$ i slutet av Augusti men sedan har kursen gått ner sakta men säkert. Efter Q3 rapporten tankade jag på en liten post till 17.8$, vilket såg smart ut då den gick upp till 20$ ganska fort. Men nu efter senaste rapporten ser det ut som om dom sålt av stabila verksamheter samt då (i mitt tycke) hoppas lite för mycket på nya mediciner, och med skuldberget dom har... Sålde bort på 11.95$ och förlorade runt 45% av värdet på min investering. Det som jag här ser som en viktig lärdom var att skuld är farligt, speciellt så mycket som Valeant har.

Portföljen visar såhär långt i år på +3% (Frontier har gått ganska dåligt den också), men nu hoppas jag att dom två största sura äpplena är borta (gissar både Buckle och Valeant rusar nu). Att Frontier gått ner så mycket känns i portföljen då det är en av dom största innehaven, men där väljer jag att sitta kvar fast en inverse-split inte känns så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar