lördag 5 augusti 2017

Investera via Tessin - hur det gick till

Investera via Tessin - hur det gick till


Jag har inte sett någonstans riktigt klart beskrivet hur det går till att investera via Tessin, så förklarar kort här hur det gick till.

  1. Först måste man registrera sig på tessin.se för att få tillgång till projekten och kunna reservera andelar
  2. Då ett nytt projekt dyker upp så får man meil + projektet finns på portalen. Då projektet är på portalen kan man reservera andelar, dvs man förbinder sig inte för något då ännu. Premium-kunder (sådana som har investerat över 500 000kr via Tessin) får tillgång till projektet 24 timmar i förväg (jag tror jag såg ett projekt som var reserverat till 97% då jag loggade in 15 minuter efter att jag fått meil i våras)
  3. Efter att projektet har blivit fulltecknat eller löptiden för reservationen gått ut får du veta om du får tilldelning. 
  4. Efter tilldelningen måste du skriva under kontraktet (lånet) digitalt med BankId - notera också att många projekt bokas upp till runt 102-103% så det finns en liten risk att om du är slö med att skriva under kontraktet så kanske du inte får låna ut pengar (först till kvarn gäller)
  5. Efter underskriften meddelar du kontot vart pengarna ska återföras efter lånet löpt ut
  6. Efter ett par dagar får du information om kontot vart pengarna ska överföras och ocr eller liknande, och sen börjar väntan. Jag har förstått att projektet status ska uppdateras på Tessins hemsida också.
Ränteinkomsten får man tyvärr betala full skatt för (dvs går inte att ha i ett ISK eller liknande), och Tessin har publicerat information om hur man ska deklarera: https://tessin.se/blogg/skatteguiden/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar