torsdag 10 augusti 2017

Max belånat min kapitalförsäkring hos Nordnet

Kreditkort (belåning av portfölj)


Då var det dags igen - blev otålig och kände att det finns pengar att tjäna fast börsen är på nästan all time high. Och pengarna jag hade var då såklart belåningen som var oanvänd: räntan är på 1 procent och det hoppas jag att jag ska klara med utdelningar (och ingen stor crash på typ 20-30%). Eftersom jag får närmare 60 000kr i utdelning på min KF så beslöt jag att betala av med alla utdelningar på lånet - dumt eftersom jag får skatta på pengarna som kommer in (schablonskatt), men har nästan 230 000kr lån så ska vara kul att se om summan minskar - tänker det som ett tvångssparande.

Jag tar också ut lite pengar ur portföljen för att kunna investera mer hos Tessin.

Inköpen blev:
  • New Residental Investment Corp (NRZ) - Med inköpspris på 16.81$ så får jag 11.9% utdelning. Jag läste igenom deras senaste conference call och fast dom har gjort ett riktigt bra kvartal är mycket engångsbokningar. Ledningen höjer inte därför utdelningen, utan håller det på nuvarande nivå som dom bedömer sig vara säkra att kunna hålla i några år. Bolaget är väldigt svåranalyserat så dethär är min chansning med pengarna. Säljpris är 20$, men jag hoppas kunna få många utdelningar.
  • Schwab US Dividend Equity ETF (SCHD) - ETF:n följer Dow Jones US Dividend 100-index, och innehåller också 100 aktier. Aktierna screenas med bl.a. att dom måste ha 10 år av växande utdelning, en aktie får vara max 4.5% av portföljen osv - jag rekommenderar att läsa igenom detaljerna (länk - se Prospectus) Det ser ut som om runt 22% av aktierna har bytts ut under 2016, och därför är jag lite fundersam om hur utdelningstillväxten kommer att se ut. Inköpspriset är 44.85$ och utdelningen är runt 2.9% - om denhär går bra så kan jag eventuellt tänka mig att ha SCHD som en av mina större positioner. ETF:n innehåller inte REITs, och utdelningstillväxten har snittat 12% senaste 3 åren.
  • Tanger Factory Outlet Centers (SKT) - aktien har höjt utdelning varje år sedan 1994, och med ett inköpspris på 26.01$ så får jag runt 5.25% i utdelning. Jag tror inte Amazon utgör ett hot mot Tanger, och många är väldigt positiva till den på SeekingAlpha också. Jag tror aktien är undervärderad och har säljpris på 34$.
  • Powershares S&P 500 High Dividend Low Volatility Portfolio (SPHD) - ETF:n innehåller bara 50 aktier, och har en omsättning på runt 50% av aktierna/år vilket är väldigt högt. Max poststorlek är 3% aktier, och max 10 aktie per sektor - mycket mer information om hur aktierna väljs finns på ETF:ns sida (länk - se Prospectus). Fast denhär innehåller en del samma aktier som SCHD är detta mer ett komplement (innehåller ganska mycket REITs), och rekommendationen är att ha båda för man vet inte vilken som kommer gå bättre. Med ett inköpspris på 40.48$ räknar jag att få runt 3.7% i utdelning och utdelningstillväxten har snittat 13% dom senaste 3 åren. Ger också utdelning varje månad.

Specillt SCHD och SPHD är viktiga för mig - om dom går bra kanske jag börjar sätta en större del av portföljen i dem istället för att försöka hitta köpvärda aktier. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar