tisdag 8 augusti 2017

Varför köra VPN (på mobilen)?

Då blev det en lite annorlunda artikel. I dagens digitaliserade värld är information värt väldigt mycket, och vissa människor ger ut information onödigt öppet på olika sociala medier. Själv är jag någorlunda försiktig med det, dvs skriver inte på Facebook att "nu är det semester - borta 4 veckor utomlands!!!" men helt utan sociala medier vill man inte vara. Sen är det väldigt ofta artiklar på dagstidningar om id-kapningar, och nu senast då BankId kapningar. Problemet med BankId-kapningarna är inte tekniskt som jag förstått det, utan mera så kallat "socialt hackande" där någon ringer upp dig och får dig att lita på honom/henne.


Samtidigt som jag läste på om säkerhet och liknande så blev jag uppmärksam på hur viktig mobilen har blivit: jag har mobilt-BankId på den, mail, kalender, kontakter, bankprogram och liknande. Mobilen är egentligen en nyckel till nästan alla mina digitala tjänster, och jag har den med mig nästan alltid. För att spara på datapaket så brukar jag koppla upp mig på olika trådlösa nätverk i kafeer, hotell osv - både i Sverige och utomlands. Själva enheten borde vara någorlunda skyddad mha. låsskärmen, men datat som sänds från mobilen kan säkert vara intressant: t.ex. då jag kollar mail så måste mobilen sända något slags id till min mailtjänst för att känna igen att det är jag, och ibland blir det att man köper något från nätet (kreditkorts-info).

Det är inte nödvändigtvis så att den som äger nätet (ett hotell till exempel) gör något fuffens i nätet, men å andra sidan räcker det för dem att nätet fungerar och dom satsar knappast på jättehög säkerhet. Dethär öppnar då den möjligheten att någon annan "gäst" på nätet sitter och lyssnar av trafiken. Efter mycket väljande och vrakande så blev det så att jag tecknade upp mig för en VPN-tjänst, och den kör jag nu så gott som hela tiden på mobilen och plattan - extra viktigt på utlandet tycker jag. VPN-tunnlar funkar så att allt som sänds ut från min mobil sänds krypterat över en tunnel till min VPN-leverantör, var den då av-krypteras och sänds ut över internet. På dethär sättet kommer trådlösa nätets ägare/den som läser av nätet inte åt informationen, men min VPN leverantör kommer åt all information. Att välja VPN blev därför ganska komplicerat (jag antar jag gick lite överkurs på det), men skriver mer om det senare.

Så i korthet tycker jag att man ska lite se över sin digitala säkerhet, och då tror jag mobilen/plattan är bra att börja med. Den har blivit ett universalt verktyg, och då att koppla upp sig på olika trådlösa nätverk vars drift man inte vet så mycket om och som säkert ibland också i sina villkor berättar om att dom scannar av trafiken (vem läser villkoren före man godkänner dem?) är inte säkert. Ett alternativ skulle vara att använda sig bara av mobildata-nätet (och trådlöst nätverk hemma), operatörerna blir kontrollerade av myndigheter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar