fredag 11 augusti 2017

ROI (Return of Investment) beräkning for Sodastream




Ibland har man dom mest konstiga tankarna. Har lite försökt undvika att köpa onödiga saker, men försöker också minska på sockerintag och då är vatten det bästa man kan dricka. Blev väldigt fort less på att släpa hem vatten, väger mycket och går åt fort - och att bara dricka kranvatten funkade sisådär.

Enter Sodastream. Jag kollade lite runt och det verkar som om deras ingångsmodell Sodastream Jet gör väldigt bra vatten, och svart/silver-färgade ser inte så dum ut. Från en kolsyrepatron får man ca 50 liter vatten, och en ny patron kostar 89kr vid Willy's medan maskinen kostar 350kr på Elgiganten. Vatten kostar ca 7.9kr / liter, brukar köpa Ramlösa eller Loka - den som är billigaste för ögonblicket.

Maskinen "kostar" då 350 kr / 7.9 kr = 44.3 liter vatten, och patronen räcker till 50 liter. Dvs redan den första patronen gör break even, och sedan är det bara sparade slantar jämfört med att bära hem vatten. Priset för vatten blir sen inte så högt heller i dagligt bruk: 89kr / 50 l = 1.78kr / liter, och det är jag beredd att betala. Blev en sväng till Elgiganten, så nu har jag en Sodastream hemma.

Men för att återkomma till den första meningen: ibland har man dom mest konstiga tankarna. Vet inte om det är helt normalt att räkna om det lönar sig att köpa en Sodastream, men tydligen ville jag övertyga mig själv att det är en bra investering och att den kommer betala sig tillbaka (samt att det inte är en onödig sak). Så nu är det bara att dricka vatten för att få in besparningarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar